تبلیغات
روش های نوین تدریس -آموزش بر مبنای فناوری های نوین دیجیتال - نسل دیجیتال از نظریه تا واقعیت

نسل دیجیتال از نظریه تا واقعیت

 

نوشته شده توسط:نوری براری

پایه های نظریه ارتباط گرایان بر اساس  سیطره شبکه های ارتباطی و البته فناوری های نوین ایجاد کننده این شبکه ها شکل گرفته است.قبل از شروع بحث در این مورد و فرصت اظهار نظر در مورد این نظریه با هم این گزارش را مرور کنیم تا فضا  برای بحث در این مورد  را در پست های بعدی با هم ادامه دهیم.

یک موسسه غیر انتفاعی در امریکا به تازگی آماری منتشر کرده است از میزان استفاده کودکان زیر 8 سال از وسایل الکترونیکی که نشان می دهد 98% از خانواده هایی که فرزندان خردسال دارند امروزه به دست کم یکی از وسایل دیجیتال همچون تلفن های هوشمند و تبلت دسترسی دارند این میزان در شش سال پیش تنها 52% بود و نشان می دهد که استفاده از چنین امکاناتی رشد چشمگیری داشته است به طوریکه استفاده خردسالان از وسایل الکترونیکی با صفحه نمایشگر از 5 دقیقه در سال 2011 به 15 دقیقه در سال 2013 و اکنون به 48 دقیقه در سال 2017 افزایش یافته است.


جیمز استیر مدیرعامل و موسسه این موسسه بر این باور است که این تغییر چشمگیر در زندگی کودکان، تجربه کودکی را در زمانه ما متحول کرده است به طوریکه فرزندان ما امروز تجربه ای به کلی متفاوت از دوران کودکی والدینشان را تجربه می کنند که آثار و تبعات آن هنوز ناشناخته است.


سایر اطلاعاتی که این تحقیق منتشر کرده است عبارتند از:

-    42% از خردساالان امروز تبلت شخصی دارند این رقم در سال 2013 تنها 7% و در سال 2011 تنها 1% بود.
-    استفاده از صفحه نمایشگر دیجیتال در بین نوپایان کمتر از 2 سال از 58 دقیقه در سال 2013 به 42 دقیقه در سال 2017 کاهش یافته است که البته می تواند با کاهش فروش دی وی دی های مخصوص نوزادان از جمله "بیبی انیشتین" مرتبط باشد.
-    تقریبا نیمی از کودکان زیر 8 سال (49%) از صفحات نمایشگر قبل از خواب استفاده می کنند که یکی از علت های اختلالات خواب بین کودکان به شمار می آید.
-    42% از والدین عنوان کرده اند که تلویزیون "همیشه" یا "تقریبا بیشتر اوقات" در منزل روشن است صرف نظر از اینکه کسی آن را تماشا کند یا خیر. تحقیقات نشان می دهد وجود تلویزیون روشن در پس زمینه خانه، ارتباط و تعامل کودکان و والدین را به میزان زیادی پائین می آورد و موجب تاخیر رشد کلامی کودکان می شود.

گرچه میزان استفاده از تلفن همراه برای کودکان در سنین پائین کاهش یافته است اما همچنان میزان استفاده از سایر دستگاه ها با صفحات نمایشگر همچنان بالا است. کودکان زیرا 8 سال به طور متوسط 2 ساعت و 15 دقیقه را به طور روزانه در مقابل دستگاه های دیجیتال و هوشمند می گذرانند. نکته قابل توجه این است که کودکان به طور معمول تماشاگران منفعل صفحات نمایشگر هستند و کمتر از نرم افزارهای تعاملی استفاده می کنند و بیشتر وقت خود را به تماشای منفعلانه ویدئو ها می گذرانند. این در حالی است که میزان زمانی که به طور متوسط والدین صرف کتاب خواندن برای فرزندان خود می کنند تنها 30 دقیقه در روز است.

این آمار چه معنایی دارد؟
آیا تفاوتی در رشد مغزی کودکی که هرگز هیچ دستگاه دیجیتال و هوشمندی را ندیده است با کودکی که وقت زیادی را صرف تماشا یا استفاده از این وسایل می کند وجود دارد؟ پاملا هرتس- دلا موسس موسسه کودکان و نمایشگرها، این طور پاسخ می دهد که "ما نمی دانیم ولی به تازگی پرسیدن از خود را آغاز کرده ایم و تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده ایم و ما فکر می کنیم تاثیر استفاده از این وسایل بر ذهن، رفتار و رشد عاطفی کودکانمان بسیار محسوس است و حتی تاثیرات غیر مستقیمی نیز دارد که شاید هنوز به درستی برایمان مشخص نشده است."


نکته اینجاست که رابطه کودکان و صفحات نمایشگر امروزه به طور سرسام آوری در هم پیچیده و زیاد است. مدارس امریکا و بسیاری از نقاط دیگر جهان هر سال میلیونها نمایشگر هوشمند را برای استفاده کودکان حتی در مقطع پیش دبستانی خریداری می کنند و ده ها هزار اپلیکیشن مخصوص استفاده کودکان حتی زیرا یک سال هر ساله تولید و تکثیر می شود.


از سوی دیگر والدین و پزشکان هر دو نگران اثرات منفی استفاده از این وسایل بر سلامت کودکان هستند و مشکلاتی از قبیل چاقی، اختلالات خواب و اضطراب مزمن را از عوارض جانبی این وضعیت می دانند. با این حال هنوز عده زیادی هستند که معتقدند آموختن نحوه استفاده از کامپیوتر و اینترنت یکی از لوازم زندگی کودکان در قرن بیست و یکم است و نمی توان کودکان را از فواید استفاده از دنیای دیجیتال محروم کرد.


همچنین شواهد نشان می دهد میزان استفاده از تلفن های هوشمند و تبلت ها در خانواده های با سطح درآمد کم نیز تقریبا امروز مشابه با خانواده های با درآمد بالا است. آیا نزدیک شدن میزان دسترسی به لوازم ارتباطی هوشمند و انواع نرم افزارها بین کودکان خانواده های بالادست و فرودست جامعه، نشانه ای از برقراری عدالت اجتماعی است؟

نتایج این گزارش از سایت http://www.amoozesh118.com/ گرفته شده است



 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


برگزاری کارگاه ساخت آزمون های دیجیتال در دانشگاه شهید بهشتی چهارشنبه 2 خرداد 1397
نقد کتاب شبکه ای شدن؛ سیستم عامل اجتماعی جدید با همکاری خانه کتاب در دانشگاه شهید بهشتی تهران چهارشنبه 29 فروردین 1397
به بهانه سال نو: سندروم اهداف کهنه در سال نو چهارشنبه 1 فروردین 1397
دوازدهمین کنفرانس یادگیری الکترونیکی ایران در دانشگاه تهران یرگزار گردید دوشنبه 21 اسفند 1396
سمینارها و کارگاههای گروه یادگیری فناورانه دانشگاه شهید بهشتی تهران سه شنبه 8 اسفند 1396
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فضای مجازی، به آینده‌اش فکر کنید جمعه 22 دی 1396
نسل دیجیتال از نظریه تا واقعیت یکشنبه 28 آبان 1396
فایل های آموزشی نرم افزارهای گروه مایکروسافت آفیس (word+ powr point +excle+access) شنبه 27 آبان 1396
ائتلاف خانه و مدرسه علیه بچه ها / زمان تغییر فرا نرسیده است؟! چهارشنبه 21 تیر 1396
یادگیری معکوس چهارشنبه 14 تیر 1396
آموزش مسائل جنسی به کودکان شنبه 2 اردیبهشت 1396
کارگاه آموزشی بکارگیری نرم افزارهای تولید محتوای دیجیتال سه شنبه 17 اسفند 1395
آموزش نرم افزار کاپتیویت9 (CAPTIVATE .9) چهارشنبه 11 اسفند 1395
سبد مهربانی چهارشنبه 19 آبان 1395
بوی ماه مهر دوشنبه 29 شهریور 1395
لیست آخرین پستها