تبلیغات
روش های نوین تدریس -آموزش بر مبنای فناوری های نوین دیجیتال - روش های ایجاد خلاقیت در دانش اموزان

روش های ایجاد خلاقیت در دانش اموزان

 

نوشته شده توسط:نوری براری

معلمان عزیز!

     همه ما در یک مساله وجه اشتراک داریم وآن اینست که چگونه روشهای نوین آموزش را به تدریج، جایگزین روشهای قدیم کنیم.ایجاد خلاقیت یعنی به چالش کشیدن طرحواره های  ذهنی از قبل آماده شده برای برخورد با مسائل و مشکلات روزمره.به بیان روشن تر تجارب ما از محیط اطراف در سیستم عصبی و مغز ما ذخیره می شود که این تجارب را دستگاه عصبی ما می تواند در موارد مشابه دوباره باز افزینی نماید تا ما در حل مسئله یا مشکل پیش آمده از آن استفاده کنیم .درایجاد خلاقیت ما به دنبال عکس این موضوع هستیم و از دانش آموزان مان می خواهیم به آنچه که تا به حال به ان فکر نکرده اند   بیاندیشند.راه حل هایی را برای مسائل پیشنهاد دهند که تا به حال آزمایش نشده اند.نواندیشی و ایجاد فکرهای خلاقانه در سالهای اول اموزش بسیار مهم است  به همین خاطر در ادامه چند فعالیت برای ایجاد خلاقیت آورده ام که جا دارد از خانم عزرا بیگم هژبری تشکر نمایم



فعالیت شماره 1

تصویرهای نیمه کاره به دانش آموزان بدهیم و از آنها بخواهیم تصویر را با توجه به نیاز مطرح شده در سوال کامل کنند.

> نمونه1: تمام استفاده هایی را که می توان از یک تکه آجر کرد ،بنویسید 

>نمونه 2 :از مجموعه شکلهای بی معنی و نامفهوم شکلهای معنی دار بسازد.

>نمونه 3 : به نظر شما در داخل شکم یک مار چه چیزی میتواند باشد؟

 

~فعالیت شماره 2

دانش آموزان به اطراف خود نگاه کنند و بگویند چه عددهایی را می بینند

مثال، زاویه های در و پنجره ، برگ درخت، دهانه قیچی، جای لوله بخاری و ...

 ~ فعالیت شماره 3

از دانش آموزان بخواهیم گفتگوی  خبالی دو چیز بیجان را برای ما بگویند و برای تقویت نوشتن و جمله سازی ، بنویسند.

>نمونه:

 - به نظر شما خمیردندان و مسواک وقتی با هم تنها هستند به یکدیگر چه میگویند.


صدایی که موقع شانه زدن مویتان می شنوید ، گفتگوی شانه و مو است ، به نظر شما آنها به هم چه میگویند؟

 - با طلوع خورشید ماه ناپدید میشود و با غروب خورشید ماه را به اشکال مختلف می بینیم، به نظر شما برای ماه چه اتفاقی میافتد؟ اگر قرار باشد ماه برای خورشید نامه بنویسید چه می نویسید؟

 ~ فعالیت شماره 4

دوست داری چه چیزی اختراع کنی؟

فکر میکنی چه چیزی لازم بوده و هنوز اختراع نشده و تودلت میخواهد آن را اختراع کنی؟ و اگر با این اختراع مشهور شدی چه میکنی؟

 ~فعالیت شماره 5

وقتی کره زمین و انسان بوجود آمد انسانهای اولیه از اکثر وسایل زندگی محروم بودند،میتوانی تصویری از آن روزها بکشی و طرز زندگی کزدن آنها را نمایش دهی؟ فکر میکنی آنها  چطور زندگی می کردند؟ آیا دوست داشتی بجای آنها بودی و در آن زمان بدنیا می آمدی ؟ چرا

 ~فعالیت شماره 6

اگر مقدار پول زیادی به دستتان برسد چه می کنید؟

 ~ فعالیت شماره 7

خودت را در یک قفس شیشه ای فرض کن و به اعماق دریا برو، چه چیزهایی میبینی و چه احساسی داری؟

 ~ فعالیت شماره 8

از زبان برگ پاییزی سخن بگو! وقتی از شاخه جدا میشوی و روی زمین می افتی چه احساسی داری؟

~ فعالیت شماره 9

داستانی را تعریف میکنم، بعد از تمام شدن داستان هر قسمتی از آن را که خوشتان آمده، نقاشی کنید.

یا گروهها با هم صحبت کرده و یک قسمت از داستان را با نمایش اجرا کنند.

(در این قمست متوجه می شویم چه بخشی از داستان بیشتر مورد توجه دانش آموزان قرار گرفته است.)

  ~ فعالیت شماره 10

داستان نیمه کاره را کامل کنید.

مثال:

یک روز زهره در کلاس مدادش را گم کرد .

او بعد از گشتن ، متوجه شد سارا مثل مداد او را دارد.

به سارا گفت : تو مداد مرا برداشته ای؟

سارا گفت: نه، این مداد را مادرم برایم خریده است، تو اشتباه میکنی.

زهره گفت: من مطمئنم که مداد مال من است ، مداد من همین رنگ و همین اندازه بود، من اشتباه نمیکنم؟

به نظر شما چه اتفاقی می افتد؟

 ~ فعالیت شماره 11

خود را بجای درختی بگذارید که رودخانه ای در کنار آن جاری است

 ~ فعالیت شماره 12

باران تندی می بارد از سقف خانه ی زهرا آب چکه می کند برای کمک به او چه می کنید

 ~ فعالیت شماره 13

اگر روزی نور خورشید به پایان برسد چه اتفاقی می افتد؟ می توانی آن را نقاشی کنی؟

 ~ فعالیت شماره 14

مریم همیشه دیر به مدرسه می رسد، شما مریم را راهنمایی کنید.

 ~ فعالیت شماره 15

اگر روزی جای مادرتان بودید، دوست داشتید چه کارهایی بکنی؟

 ~ فعالیت شماره 16

فکر کنید خدا جلوی شماست و شما با او سخن می گویید، به خدا چه می گفتید؟

 ~ فعالیت شماره 17

با کلمه های داده شده چند جمله بساز که به هم مربوط باشند.

  مداد      خورشید       سیب        شادی      توپ

  ~فعالیت شماره 18

 با اعدادی که می بینید تصویر بسازید.

(شما می توانید این اعداد را روی تخته بنویسید و بچه ها در دفتر نقاشی‌ شان انجام دهند یا بصورت پلی کپی دراختیار دانش آموزان قرار دهید)

   

1

7

3

5

 ~ فعالیت شماره 19

یک چمدان یا یک کوله پشتی را روی میز بگذارید به بچه ها بگویید از یک مسافرت طولانی برگشته ام فکر می کنید در چمدان یا کوله پشتی من چه چیزهایی باشد؟

 ~ فعالیت شماره20

کاغذ تاشده ای را داخل حباب شیشه ای قرار دهید و از بچه ها بخواهید که فکر کنند روی کاغذ تاشده چه چیزی نوشته شده است؟

 ~ فعالیت شماره 21

شما می توانیدجمله های نیمه کاره به بچه ها بدهید و از آنها بخواهید کامل کنند. مانند:

ای کاش ....................................

اگر در زمان انقلاب بودم .................................................

وقتی بزرگ شوم ......................................................

اگر پرنده بودم .....................................................

اگر جای گوش و دستهایمان عوض می شد.........................................................

 اگر همه جای بدنمان چشم داشت ....................................................

اگر در زمان امام رضا (ع) بودم ...........................................................

 ~ فعالیت شماره 23

اگر روزی آنقدر باران ببارد که خیابانها پر آب شوند چه اتفاق می افتد؟

 ~ فعالیت شماره 24

خوشحالی چه شکلی دارد تصویر آن را بکش و رنگ کن

 ~ فعالیت شماره 25

با استفاده از حروف ( خ ، و ، ا، ن ، ر ، م ، هـ ، ت، ) کلماتی را بنویسید که نشان دهنده ی رحمات خداوند برای ما باشند.

 ~ فعالیت شماره 26

برای شعر زیر عنوان انتخاب کنید؟

 «به مادرم گفتم آخر این خدا کیست

که هم در خانه ما هست و هم نیست

چرا هرگز نمی آید به خوابم ؟

چرا هرگز نمی گوید جوابم ؟

نماز صبحگاهت را شنیدم

تو را دیدم خدایت را ندیدم؟»

 ~ فعالیت شماره 27

یک روز شاد خود را نقاشی کنید

  ~ فعالیت شماره 28

به رییس جمهور کشور خود نامه بنویسید

 ~ فعالیت شماره 29

از لمس کردن عدد 20 چه حسی به شما دست می دهد؟


~ فعالیت شماره 30

بوی مربع شبیه بوی چه چیزی است؟

 ~ فعالیت شماره 31

برای هر یک از پدیده های زیر یک علامت درست کنید تا در نقشه از آن استفاده شود.

درخت ، امامزاده

 ~ فعالیت شماره 32

اگر دارویی اختراع کنید که بتوانید یک روز کامل از دیده ها محو شوید چه کارهایی انجام می دهید و به دیدن چه کسانی می روید؟

 ~ فعالیت شماره 33

هرساله عید مردم سفره هفت سین پهن می‌كنند، اگر این سفره به نام هفت مین تغییر كند ، چه چیزهایی روی سفره می‌گذارید كه مناسبت نوروز را داشته باشد.

 ~ فعالیت شماره 34

همسفر با یك قطره آب شوید و داستان سفر خود را بنویسید

 ~ فعالیت شماره 35

اگر دلتان می‌خواست نامتان تغییر كند، دوست داشتید چه نامی داشتید، چرا؟

 ~ فعالیت شماره 36

اگر مجری تلویزیون بودید، چه برنامه‌های را پخش می‌كردید؟

 ~ فعالیت شماره 37

چهره مادرتان را وقتی كه شما ظرفی را شكستید، نقاشی كنید

 ~ فعالیت شماره 38

فكر كنید پلیس راهنمایی و رانندگی هستید، اگر یك راننده اشتباهی بكند، چه می‌كنید؟

 ~ فعالیت شماره 39

اولین كتاب داستانی را كه خواندید چه نام داشت، موضوع آن را نقاشی كنید

 ~ فعالیت شماره 40

مریم اصلا مدرسه را دوست ندارد، شما چگونه میتوانید به او كمك كنید كه به مدرسه علاقمند شود

 ~ فعالیت شماره 41

جمله‌ای بنویسید كه تمام كلمات آن با حرف «د» شروع شود. مثال: دارا در دامغان دو دایی دارد( این تمرین را میتوانید با حروف دیگر نیز انجام دهید، هر دانش آموزی كه بیشترین كلمه را در یك جمله بامعنی بكار برد، تشویق شود)

منتظر نظرات شما هستم –نوری براری



flagrantmadness26.jimdo.com
چهارشنبه 18 مرداد 1396 12:10 ب.ظ
I like reading through an article that can make people
think. Also, thanks for allowing for me to comment!
utterelection6411.soup.io
شنبه 14 مرداد 1396 10:22 ق.ظ
Today, I went to the beach with my children. I
found a sea shell and gave it to my 4 year old daughter and said "You can hear the ocean if you put this to your ear." She put the shell to
her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.

She never wants to go back! LoL I know this is entirely off topic
but I had to tell someone!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


ششمین نشست نقد پایان نامه دانشجویان علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران پنجشنبه 22 آذر 1397
پست موقت وبژه دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان چهارشنبه 7 آذر 1397
نقد کتاب the effect of interactivity in e-learning system چهارشنبه 16 آبان 1397
وبینار با موضوع استانداردهای آموزشی سیستم های یادگیری الکترونیکی یکشنبه 13 آبان 1397
"نشست‌های نقد آگاهانه کتاب " ناک 2 جمعه 30 شهریور 1397
برگزاری کارگاه ساخت آزمون های دیجیتال در دانشگاه شهید بهشتی چهارشنبه 2 خرداد 1397
نقد کتاب شبکه ای شدن؛ سیستم عامل اجتماعی جدید با همکاری خانه کتاب در دانشگاه شهید بهشتی تهران چهارشنبه 29 فروردین 1397
به بهانه سال نو: سندروم اهداف کهنه در سال نو چهارشنبه 1 فروردین 1397
دوازدهمین کنفرانس یادگیری الکترونیکی ایران در دانشگاه تهران یرگزار گردید دوشنبه 21 اسفند 1396
سمینارها و کارگاههای گروه یادگیری فناورانه دانشگاه شهید بهشتی تهران سه شنبه 8 اسفند 1396
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فضای مجازی، به آینده‌اش فکر کنید جمعه 22 دی 1396
نسل دیجیتال از نظریه تا واقعیت یکشنبه 28 آبان 1396
فایل های آموزشی نرم افزارهای گروه مایکروسافت آفیس (word+ powr point +excle+access) شنبه 27 آبان 1396
ائتلاف خانه و مدرسه علیه بچه ها / زمان تغییر فرا نرسیده است؟! چهارشنبه 21 تیر 1396
یادگیری معکوس چهارشنبه 14 تیر 1396
لیست آخرین پستها