تبلیغات
روش های نوین تدریس -آموزش بر مبنای فناوری های نوین دیجیتال - الگوی تدریس بارش مغزی

الگوی تدریس بارش مغزی

 

نوشته شده توسط:نوری براری

در ادامه معرفی روشهای نوین و خلاقیت زای تدریس امروز میخواهم روش بارش مغزی را به بحث بگذارم  مطلبی را که در این مورد آوردم مطالعه بفرمایید و منتظر اظهار نظر های شما در مورد این روش هستم.

مقدمه: نظام آموزشی در جهت تقویت زمینه های بالقوه ی خلاقیت، نقش مهمی ایفا می كند. یك از مسیرهای ساخت این زمینه، به كارگیری روش های تدریس خلاقیت زاست. یكی از روش های تقویت روحیه ی خلاق در فراگیرندگان، بارش فكری یا مغزی است.

هدف: هدف آموزش از طریق بارش فكری، افزایش توانایی حل مسئله در افراد و ایجاد عقاید و اندیشه های آفریننده در دانش آموزان است. دانش آموزانی كه دوره های مربوط به حل مسائل به روش بارش فكری را می گذرانند، از كسانی كه این دوره را نمی گذرانند، در آزمون های آفرینندگی نمره های بیش تری می گیرند.


مراحل اجرای الگو

1- خلاقیت و تولید اندیشه- فعالیت افراد گروه در جلسه ی بارش مغزی، با هدایت و راهنمایی مقدماتی مسئول جلسه شروع می شود. مسئول جلسه ابتدا به بیان و تفهیم موضوع جلسه می پردازد و قوانین جلسه را متذكر می گردد:
قوانین روش بارش فكری

1- انتقاد ممنوع است و هرگونه اعتراض یا انتقاد روند فعالیت را كند می كند و در جریان بارش فكری، افراد اندیشه های غلط یا درست خود را می توانند ارائه دهند.

2- قضاوت و ارزشیابی در مورد اندیشه و فكر اعضا ممنوع است.

3- كمیت اندیشه ها و نظریات مطلوب است و هر چه نظریات و اندیشه های تولید شده بیشتر باشد، احتمال وجود اندیشه های خلاق افزایش می یابد. بنابراین تعداد طرح ها نباید كم باشد.

4- حضور افراد داوطلبانه و اختیاری است و در جریان جلسه اگر عضوی نخواهد بعضی نظریات را اعلام كند، اجباری ندارد.
5- مشابه سازی نظریات، تركیب و تغییر دادن، اندیشه ی دیگران آزاد است.

 
6- به نظریات غیر منطقی و دور از ذهن و غیر معقول باید توجه شود زیرا می توانند بدیع و تازه باشند. پس از بیان قوانین جلسه ی بارش مغزی و ارائه ی نظریات به صورت چرخشی و نوبتی شروع می شود و منشی جلسه باید نظریات و آرای بیان شده را در حین اجرای جلسه ثبت كند.

در حقیقت، فعال ترین بخش این روش، اجرا و كنترل همین جلسه ی خلاقیت است كه شخص، اندیشه ای تولید می كند.
2 - قضاوت و ارزشیابی- پس از این كه مرحله ی تولید اندیشه ها در مدت معینی صورت گرفت طبیعی است كه تعداد زیادی نظریه و طرح به دست می آید. در مرحله ی دوم، این مجموعه پالایش می گردد و نظریات مشابه و نامناسب حذف می شود. سپس مشاهده گران و اعضای اصلی جلسه ی بارش مغزی، این نظریات را مورد بررسی و ارزشیابی قرار می دهند و در نهایت، تعدادی نظریه یا طرح به صورت پیشنهاد و نتایج اصلی جلسه اعلام می گردد.
دكتر سیدنی. جی . پارنز، استاد دانشگاه بوفالو كه تبحر خاصی در مدیریت جلسه ی بارش مغزی دارد، زمان مناسب برای یك جلسه ی بارش مغزی را بین 20 تا 45 دقیقه اعلام كرده است .

مثال : علوم سال اول راهنمایی فصل 6 نیرو

دانش آموزان در دوره ی ابتدایی با مفهوم نیرو آشنا شده اند بنابراین نیرو موضوع مناسبی برای جلسه ی بارش مغزی است. در شروع تدریس معلم یا مسئول جلسه می تواند عنوان های فصل را در جدولی مطابق جدول زیر، روی تخته بنویسد و از گروه ها بخواهد در مدتی معین، آن چه را كه در مورد این عنوان ها می دانند بنویسند و آن چه را كه می خواهند بدانند، به صورت سؤال مطرح كنند. (مرحله اول)

عنوان های درس

آن چه می دانیم

آن چه نمی دانیم و می خواهیم بدانیم

1- نیرو


2- چه نیروهایی را می شناسیم


3- مشخصه های نیرو

 

 

بعد از پایان مدت مقرر، نوشته های گروه ها از منشی هر گروه جمع آوری می شود. سپس به كمك دانش آموزان مطالب مورد قضاوت و ارزشیابی قرار می گیرد و پس از حذف نظریات مشابه و نامناسب عمل پالایش صورت می گیرد. (مرحله دوم)



choc
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1397 01:29 ق.ظ
Hi to every body, it's my first pay a quick visit of this blog; this weblog
contains amazing and actually fine data for readers.
plaza.rakuten.co.jp
چهارشنبه 18 مرداد 1396 04:47 ب.ظ
Hello, i feel that i saw you visited my web site thus i came to go
back the prefer?.I'm trying to find issues to enhance my website!I suppose its good enough to make use of a few
of your concepts!!
BHW
چهارشنبه 23 فروردین 1396 05:42 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems
as though you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why throw away
your intelligence on just posting videos to your weblog when you could be giving us something
informative to read?
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


برگزاری کارگاه ساخت آزمون های دیجیتال در دانشگاه شهید بهشتی چهارشنبه 2 خرداد 1397
نقد کتاب شبکه ای شدن؛ سیستم عامل اجتماعی جدید با همکاری خانه کتاب در دانشگاه شهید بهشتی تهران چهارشنبه 29 فروردین 1397
به بهانه سال نو: سندروم اهداف کهنه در سال نو چهارشنبه 1 فروردین 1397
دوازدهمین کنفرانس یادگیری الکترونیکی ایران در دانشگاه تهران یرگزار گردید دوشنبه 21 اسفند 1396
سمینارها و کارگاههای گروه یادگیری فناورانه دانشگاه شهید بهشتی تهران سه شنبه 8 اسفند 1396
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فضای مجازی، به آینده‌اش فکر کنید جمعه 22 دی 1396
نسل دیجیتال از نظریه تا واقعیت یکشنبه 28 آبان 1396
فایل های آموزشی نرم افزارهای گروه مایکروسافت آفیس (word+ powr point +excle+access) شنبه 27 آبان 1396
ائتلاف خانه و مدرسه علیه بچه ها / زمان تغییر فرا نرسیده است؟! چهارشنبه 21 تیر 1396
یادگیری معکوس چهارشنبه 14 تیر 1396
آموزش مسائل جنسی به کودکان شنبه 2 اردیبهشت 1396
کارگاه آموزشی بکارگیری نرم افزارهای تولید محتوای دیجیتال سه شنبه 17 اسفند 1395
آموزش نرم افزار کاپتیویت9 (CAPTIVATE .9) چهارشنبه 11 اسفند 1395
سبد مهربانی چهارشنبه 19 آبان 1395
بوی ماه مهر دوشنبه 29 شهریور 1395
لیست آخرین پستها