تولید محتوای الکترونیکی وظیفه کیست؟

 

نوشته شده توسط:نوری براری

 

آموزش معلمان اولین قدم به سوی الکترونیکی شدن:

این امر نكته روشن و قابل توجهی را پیش روی ما قرار می‌دهد كه نیاز مبرم به پیشرفت و حرفه‌ای شدن معلمان در زمینه IT دارد.
برای ایجاد یادگیری‌های مؤثر، جایی كه فناوری در اختیار اهداف یادگیری در مدرسه است، تنها معلمان هستند كه در مواقعی حساس مبتنی بر پایه احتیاجات و شیوه‌های یادگیری دانش‌آموزان، تكنیك‌های
IT را در برنامه‌ریزی تحصیلی به كار می‌برند.
این معلم است كه برای آموزش و تدریس می‌بایست از نمودهای فناوری استفاده كند، بنابراین باید روش‌های تدریس با رویكردهای جدید را تجربه كرد، آنها را مستند كرد و نشر داد.در دهه اخیر آموزش و پرورش کوشیده است با برگزاری دوره های مختلف،برگزاری مسابقات تولید محتوا و تجلیل از معلمان توانمند آموزگاران را به این مهارت مجهز کند.در این میان با وجود برگزاری دوره های مختلف،وایجاد انگیزه به طرق گوناگون از طرف اداره آموزش و پرورش ، شوق قابل قبولی در میان معلمان برای گرویدن به سمت الکترونیکی شدن دیده نمی شود. گاهگاهی از گوشه و کنار شنیده می شود که آموزگاران گلایه دارند که تولید محتوا از عهده و هم چنین از حیطه وظایف آنان خارج است .معلمان اغلب گله دارند که باتوجه به تجمع طرح های جدید گوناگون و کثرت وظایف آموزگار ، جا و زمانی برای کسب مهارتهای جدید باقی نمانده و این طرح را نیز باری بر دوش معلمان می دانند.اغلب تمایل زیادی برای آشنایی باطرحهای جدید ندارند و از زیر با فراگیری این مهارت نیز شانه خالی می کنند.در توضیح لازم است ابتدا تعریف کوتاهی از محتوای الکترونیک داشته باشیم :

منظور از محتوای الکترونیکی چیست؟

منظور از محتوای الکترونیکی ، نرم افزاری است که می تواند در کنار محتوای درسی قرار گیرد و در مواقع لازم به فهم بهتر مواد درسی کمک کند. هم چنین محتواهای الکترونیک می توانندموقعیت هایی را که شاید دسترسی به آنها غیرممکن باشد را به صورت مجازی در کلاس درس حاضر کنتد.یا کلاس را از بند گچ ها و تخته سیاه رهایی بخشیده و با ایجاد نمایش های رنگی و استفاده از انواع گرافیک ها محیط درسی را جذاب ترو قابل فهم تر کند.محتواهای الکترونیک می توانند در قالبهای مختلفی ارائه شوند.مثل انواع معلم ابزار-درس افزار-خودآموزو.. و اخیرا مشاهده شده است که در رقابت شرکت های تجاری انواع و اقسام محتواهای الکترونیکی با عنوانهای گوناگون وارد بازار شده که با درج عنوانهای فریبنده برروی سی دی ها و دی وی دی ها بازار خوبی را به راه انداخته اند و البته نباید ازحق بگذریم که بعضی از آنها بسیار زیبا و دارای بار آموزشی بسیار بالایی هستند..به طور کل محتواهای الکترونیک به دودسته تقسیم می شود:دسته اول :محتواهای حرفه های و دسته دوم محتواهای ساده و کاربردی.

محتواهای حرفه ای به مجموعه هایی اطلاق می شود که یک تیم متشکل از متخصصان رایانه وکارشناسان امر آموزش با برنامه ریزی و تحقیق ، محتوایی از کتاب درسی را به صورت نرم افزار در می آورند. در انجام این مهم ، محتوای تولید شده در اثر  ماههاهمکاری و کار گروهی در بخش های مختلف گردآوری می شود.این مجموعه ها معمولا به صورت بسیار زیبا و جذاب با استفاده از موسیقی و انیمیشن های زیبا ارائه می شوند. البته شایان ذکر است که متاسفانه در کشور ما به دلیل دوری صنعت و تجارت از فضای آموزش ، معمولا محتواهایی که توسط شرکت های تجاری تولید می شوند ، قابلیت استفاده در محیط های آموزشی را ندارند .

اما نوع دیگر محتواها، محتواهای ساده ای هستند که توسط برنامه هایی مثل پاورپوینت ، مولتی مدیا بیلدرو یا انواع اتوران ساز تولید می شوند . این محتواها معمولا با استفاده از موسیقی ها، زمینه ها، عکسها، انیمیشن ها وسایر مواد اولیه ی آماده تولید می شوند.

هر چند که هنوز در زمینه تولید محتوای الکترونیک و وظیفه معلم ، دستور العمل خاصی صادر نشده اما به نظر می رسد که وظایفی نیز در این زمینه به آموزگاران محول خواهد شد. با توجه به توضیحات بالا هر عقل سلیمی می پذیرد که وظیفه ی معلم تولید محتوای حرفه ای نیست. چون این امر فراتر از توانایی های یک فرد (حتی یک مهندس توانای رایانه )است . همانگونه که اشاره شد این امر تنها با مشارکت تیمهای متخصص امکان پذیر است . اما در کنار آن از آموزگاری که می خواهد در این محیط کار کند انتظار می رود که در مرحله ی اول توانایی استفاده از نرم افزارهای موجود را داشته باشد و در مرحله بعد این قدرت را داشته باشد تا در مواقعی که کلاسش احساس نیاز کرد بتواند با گردآوری منابع اولیه ، محتوای مورد نیاز را تولید و به کار گیرد.هرچند که تنها آشنایی با نرم افزارهای خودساخته یا تولیدی هیچ مشکلی را حل نمی کند و معلم به عنوان متخصص تعلیم و تربیت باید بتواند طرح درس خود را بر پایه استفاده از فن آوری طراحی کند و از محتواها در جای مناسب استفاده کند.آموزگاران باید برای استفاده ی بهینه از این محتواها،با انواع روشهای تدریس جدید که بیشتر هم مبتنی کارگروهی و یادگیری مشارکتی هستند،آشنا باشند.با تشکر -نوری براری



What causes pain in the Achilles tendon?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 05:53 ق.ظ
Hey very nice blog!
http://sanadorne.weebly.com/blog/addressing-mortons-neuroma
چهارشنبه 18 مرداد 1396 04:22 ب.ظ
It's remarkable to visit this site and reading the views of all mates about this piece
of writing, while I am also keen of getting familiarity.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


"نشست‌های نقد آگاهانه کتاب " ناک 2 جمعه 30 شهریور 1397
برگزاری کارگاه ساخت آزمون های دیجیتال در دانشگاه شهید بهشتی چهارشنبه 2 خرداد 1397
نقد کتاب شبکه ای شدن؛ سیستم عامل اجتماعی جدید با همکاری خانه کتاب در دانشگاه شهید بهشتی تهران چهارشنبه 29 فروردین 1397
به بهانه سال نو: سندروم اهداف کهنه در سال نو چهارشنبه 1 فروردین 1397
دوازدهمین کنفرانس یادگیری الکترونیکی ایران در دانشگاه تهران یرگزار گردید دوشنبه 21 اسفند 1396
سمینارها و کارگاههای گروه یادگیری فناورانه دانشگاه شهید بهشتی تهران سه شنبه 8 اسفند 1396
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فضای مجازی، به آینده‌اش فکر کنید جمعه 22 دی 1396
نسل دیجیتال از نظریه تا واقعیت یکشنبه 28 آبان 1396
فایل های آموزشی نرم افزارهای گروه مایکروسافت آفیس (word+ powr point +excle+access) شنبه 27 آبان 1396
ائتلاف خانه و مدرسه علیه بچه ها / زمان تغییر فرا نرسیده است؟! چهارشنبه 21 تیر 1396
یادگیری معکوس چهارشنبه 14 تیر 1396
آموزش مسائل جنسی به کودکان شنبه 2 اردیبهشت 1396
کارگاه آموزشی بکارگیری نرم افزارهای تولید محتوای دیجیتال سه شنبه 17 اسفند 1395
آموزش نرم افزار کاپتیویت9 (CAPTIVATE .9) چهارشنبه 11 اسفند 1395
سبد مهربانی چهارشنبه 19 آبان 1395
لیست آخرین پستها