تبلیغات
روش های نوین تدریس -آموزش بر مبنای فناوری های نوین دیجیتال - الگوی تدریس یاد سپاری -یاد داری

الگوی تدریس یاد سپاری -یاد داری

 

نوشته شده توسط:نوری براری

مقدمه: آیا دوران تحصیل خود را به یاد می آورید هنگامی كه مجبور بودید در یك زمان كوتاه در درس جغرافیا اسامی شهرها، كشورها، پایتخت ها، كوه ها، رودها و محصولات و صنایع و آب وهوای شهرهای مختلف را به خاطر بسپارید و در درس تاریخ باید اسامی تمدن ها، سلسله ها، پادشاهان و رویدادها و سال های مربوط به آنها و در درس شیمی علامت اختصاری عناصر؛ فرمول ها و خواص مواد و در درس ریاضی فرمول ها و در درس ادبیات نام شاعران، نویسندگان و كتاب های آنها را حفظ می كردید. حفظ كردن این همه اسامی چقدر سخت بود و چه زود همه ی آنها را فراموش می كردیم. در همان زمان خود ما و برخی از دانش آموزان برای به خاطر سپردن این نام ها از شیوه های خاصی استفاده می كردیم مثلا˝ با به هم چسباندن حرف اول این اسامی كلمه معنی داری می ساختیم. كه با یادآوری این كلمه آن اسامی را نیز به خاطر می آوریم این الگو بر همین اساس پی ریزی شده است.

هدف: این الگو یك الگوی حافظه ای بوده و با استفاده از این الگو استعداد فراگیران در به یادسپردن مطالب تقویت می شود. همچنین قدرت تخیل دانش آموزان پرورش یافته و فراگیران مجبور به استفاده از قدرت ذهنی خود می شوند.
یكی دیگر از مهمترین نتایج این الگو آگاهی دانش آموزان از این موضوع است كه آموختن یك جریان اسرارآمیز درونی نیست و با استفاده از این الگو فراگیران متوجه این مطلب می شوند كه می توانند فعالیت های ذهنی خود را سازماندهی و كنترل كنند و بالاخره رشد توانایی یادسپاری به قدرت یادگیری را افزایش داده، در وقت صرفه جویی كرده و موجب ذخیره ی بهتری از اطلاعات می شود.

 
مراحل اجرای الگو


1- توجه به مطالب – در این مرحله فراگیر باید افكار خود را روی مطالبی كه باید به خاطر سپارد متمركز سازد و این مطالب را سازمان دهد اگر به چیزی توجه نكنیم آن را یاد نمی گیریم چگونه فراگیر باید مطالب را سازمان دهد؟ یك راه انجام این كار خط كشیدن زیر مطالب مهم است راه دیگر درست كردن مطالب است و بالاخره راه سوم مقایسه بین مطالب و پی بردن به ارتباط بین مطالب است.

 
2- برقراری ارتباط- در این مرحله فراگیر باید مهارت ها و فنونی را بیاموزد تا به كمك آنها بتواند مطالب جدید را به مطالب مربوط دیگری كه قبلا˝ آموخته و یا به كلمات آشنا، عكس ها و غیره پیوند زند واما این فنون و مهارتها چه هستند؟


یكی از این مهارت ها استفاده از روش اتصال كلمه ای است در این روش باید ابتدا مطلب ناآشنا را به موردی آشنا پیوند دهیم و سپس این پیوند را معنی دار سازیم مثلا˝ هنگام فراگیری زبان های خارجی برای یادگیری لغت «كارتا» كه یك كلمه اسپانیایی به معنی نامه ی پستی است ممكن است آن را به كلمه ی انگلیسی «كارت» اتصال
Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA MicrosoftInternetExplorer4

دهیم (شبیه سازیم) و برای معنی دار كردن آن تصویر كارتنی كه درون آن نامه ای است را در نظر بگیریم. ممكن است این مطلب به ذهن شما خطور كند كه چرا باید برای یادگیری یك كلمه این هم مطالب اضافی را به خاطر سپرد؟ جواب این است كه این پیوندهای اضافی محتوای ذهنی را غنی تر می سازد و این جریان اتصال و این پیوندها سبب افزایش فعالیت شناختی می شود.
همچنین می توانید از یك تداعی مسخره و یا مبالغه آمیز استفاده كنید. ساخت یك داستان یا جمله ی كوتاه با مفاهیم مورد نظر- اتصال اول كلمات و ساخت یك كلمه ی رمز- ارتباط دادن مفاهیم به مكان یا زمان خاص- استفاده از تضاد- بزرگ نمایی و كدگذاری از دیگر فنون و راهبردهای روش یادسپاری است.

 
3- ارتباط با حواس مختلف- ما مطالبی را خیلی خوب به یاد می سپاریم كه آن را نه فقط با یك حس بلكه با حواس مختلف پنجگانه خود به خوبی احساس كرده باشیم بنابراین باید از دانش آموز خواسته شود تا با بیشتر از یك حس خود كار كند و با ایجاد تصاویر حسی مختلف كه ممكن است حالت مبالغه و طنزآمیز نیز داشته باشد به تقویت یادگیری خود بپردازد و این مرحله در واقع بسط تخیلات حسی می باشد.

 
4- تكرار و یادآوری – و بالاخره در آخرین مرحله فراگیر باید مطالب را تا زمانی كه كاملا˝ آموخته شوند تمرین كند.
از این الگو نیز مانند سایر الگوها می توان برای سنین مختلف استفاده كرد البته برای بچه های كوچك تر باید اتصال ها توسط معلم ارائه شود و معمولا˝ خود آنها قادر به برقراری این پیوندها و اتصال ها نیستند.

با تشکر امیدوارم مورد استفاده واقع گردد. براری



Online cialis
شنبه 18 فروردین 1397 11:36 ب.ظ

Regards. Wonderful information.
cialis for bph il cialis quanto costa cialis 5 mg cialis name brand cheap female cialis no prescription acheter du cialis a geneve venta cialis en espaa cialis canada on line only now cialis 20 mg how to buy cialis online usa
Cialis prices
جمعه 3 فروردین 1397 02:15 ق.ظ

You actually said this very well.
cilas venta de cialis canada cipla cialis online cost of cialis per pill tadalafil 10 mg tadalafil generic click here to buy cialis dosagem ideal cialis only best offers 100mg cialis order a sample of cialis
stds testing
شنبه 13 آبان 1396 05:06 ب.ظ
یک بحث جالب ارزش نظر است. شکی نیست که شما باید بیشتر در مورد این موضوع بنویسید، ممکن است آن را نداشته باشید
موضوع تابو است، اما عموما مردم صحبت نمی کنند
در مورد این مسائل بعدی! با احترام!!
How long do you grow during puberty?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 07:19 ق.ظ
Way cool! Some very valid points! I appreciate
you penning this write-up and also the rest of the website is also really good.
plaza.rakuten.co.jp
چهارشنبه 18 مرداد 1396 11:55 ق.ظ
Does your site have a contact page? I'm having
trouble locating it but, I'd like to send you an e-mail.
I've got some recommendations for your blog you might be interested in hearing.

Either way, great website and I look forward to seeing it grow
over time.
kendrabuswell.wordpress.com
شنبه 14 مرداد 1396 08:23 ق.ظ
Everything is very open with a clear description of the challenges.

It was really informative. Your site is very useful. Thanks for sharing!
Anton
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 09:18 ق.ظ
Wonderful work! That is the type of information that are
supposed to be shared around the web. Disgrace on Google
for no longer positioning this put up upper! Come on over and talk over with my website .
Thanks =)
رشیدی
جمعه 11 اسفند 1391 02:27 ق.ظ
مبارک آقای دکتر
پاسخ نوری براری : مر30
بیات
پنجشنبه 10 اسفند 1391 09:42 ب.ظ
خونه جدید مبارک
پاسخ نوری براری : مر30
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


ششمین نشست نقد پایان نامه دانشجویان علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران پنجشنبه 22 آذر 1397
پست موقت وبژه دانشجویان دانشگاه پیام نور مریوان چهارشنبه 7 آذر 1397
نقد کتاب the effect of interactivity in e-learning system چهارشنبه 16 آبان 1397
وبینار با موضوع استانداردهای آموزشی سیستم های یادگیری الکترونیکی یکشنبه 13 آبان 1397
"نشست‌های نقد آگاهانه کتاب " ناک 2 جمعه 30 شهریور 1397
برگزاری کارگاه ساخت آزمون های دیجیتال در دانشگاه شهید بهشتی چهارشنبه 2 خرداد 1397
نقد کتاب شبکه ای شدن؛ سیستم عامل اجتماعی جدید با همکاری خانه کتاب در دانشگاه شهید بهشتی تهران چهارشنبه 29 فروردین 1397
به بهانه سال نو: سندروم اهداف کهنه در سال نو چهارشنبه 1 فروردین 1397
دوازدهمین کنفرانس یادگیری الکترونیکی ایران در دانشگاه تهران یرگزار گردید دوشنبه 21 اسفند 1396
سمینارها و کارگاههای گروه یادگیری فناورانه دانشگاه شهید بهشتی تهران سه شنبه 8 اسفند 1396
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فضای مجازی، به آینده‌اش فکر کنید جمعه 22 دی 1396
نسل دیجیتال از نظریه تا واقعیت یکشنبه 28 آبان 1396
فایل های آموزشی نرم افزارهای گروه مایکروسافت آفیس (word+ powr point +excle+access) شنبه 27 آبان 1396
ائتلاف خانه و مدرسه علیه بچه ها / زمان تغییر فرا نرسیده است؟! چهارشنبه 21 تیر 1396
یادگیری معکوس چهارشنبه 14 تیر 1396
لیست آخرین پستها