تبلیغات
روش های نوین تدریس -آموزش بر مبنای فناوری های نوین دیجیتال - الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت

الگوی تدریس مبتنی بر نظریه فرا شناخت

 

نوشته شده توسط:نوری براری

در هر فرصتی که مقدور باشد سعی می کنم یکی از روشهای تدریس را به بحث و گفتگو با شما دوستان بگذارم امروز مطالبی را در موردالگوی تدریس مبتنی بر نظریه فراشناخت  از کتاب الگوهای تدریس 2004 بروس جویس و دیگران با ترجمه دکتر بهرنگی و کتاب روان شناسی پرورشی دکتر سیف گرفتم و البته با اجازه شما چون خودم درس علوم تجربی را تدریس می کنم ، مثال های که برای تفهیم این روشها می اورم از درس علوم تجربی راهنمایی هستند امیدوارم همکاران سایر رشته ها ازمن دلخور نشوند.
فرا شناخت عبارت است از آگاهی فرد بر نظام شناختی خود و كنترل و هدایت آن در ادبیات روان شناسی، شناخت را معمولا˝ مترادف با تفكر می آورند. بنابراین، فراشناخت را می توان آگاهی بر جریان تفكر و كنترل و هدایت آن هم تعریف كرد. جریان شناخت در نظریه روان شناسی شناخت انسان را عبارت می دانند از:دریافت، پردازش، نگهداری و انتقال اطلاعات، فراشناخت فعالیتی است كه كنش های مربوط به چهار عنصر یادشده را در برمی گیرد و بر آنها نظارت دارد.

 معلمان در مدارس باید ابتدا دانش آموزان را به روش دریافت، پردازش و نگهداری و انتقال درست اطلاعات فراخوانند و سپس آنها را ترغیب كنند تا جریان فعالیت های ذهنی را كه انجام می دهند، مورد بازنگری و اصلاح قرار دهند.

مقدمه:
فرا شناخت عبارت است از آگاهی فرد بر نظام شناختی خود و كنترل و هدایت آن در ادبیات روان شناسی، شناخت را معمولا˝ مترادف با تفكر می آورند. بنابراین، فراشناخت را می توان آگاهی بر جریان تفكر و كنترل و هدایت آن هم تعریف كرد. جریان شناخت در نظریه روان شناسی شناخت انسان را عبارت می دانند از:دریافت، پردازش، نگهداری و انتقال اطلاعات، فراشناخت فعالیتی است كه كنش های مربوط به چهار عنصر یادشده را در برمی گیرد و بر آنها نظارت دارد.

 معلمان در مدارس باید ابتدا دانش آموزان را به روش دریافت، پردازش و نگهداری و انتقال درست اطلاعات فراخوانند و سپس آنها را ترغیب كنند تا جریان فعالیت های ذهنی را كه انجام می دهند، مورد بازنگری و اصلاح قرار دهند.

 
هدف:
هدف اساسی نظریه فرا شناخت كمك به دانش آموز برای اندیشیدن و پرورش مهارت فكر كردن است. هدف دیگر آموزش فراشناخت، پرورش مهارت های انتقال یادگرفته ها در موقعیت های متعدد است.
راهبردهای فرا شناخت دارای اهمیت فوق العاده است، و در آموزش دروس متعدد از آنان بهره گرفته می شود. راهبردهای فرا شناختی، نیازهای یادگیری فراگیران را برطرف می سازد. راهبردها آن دسته از فعالیت های ذهنی و عملی هستند كه راه رسیدن به هدف ها را هموار می سازند.


موضوع: میكروب ها (آغازیان ساده)


هدف كلی: آشنایی با طبقه بندی جانداران ذره بینی، صفات عمومی و ساختمانی آنها و اثراتی كه در زندگی ما دارد.

 
مراحل اجرای الگو


مرحله نخست: آماده سازی

 
در مرحله آماه سازی معلم تلاش می كند تا دانش آموزان را ترغیب كنند 3 دسته فعالیت را انجام دهند .
- تصمیم گیری درباره هدف

 
- پیش بینی روش حل مسئله و انتخاب راهبرد


- بررسی دانش پیشین مورد نیاز

 
با استفاده از تصویر توجیهی برای به دست آوردن تعریف میكروب و در صورت وجود میكروسكوپ مشاهده باكتری ها و میكروب ها و مطالعه كتاب و مشاهده تصاویر كتاب و مقایسه آنها با باكتری ها و میكروب ها درزیر میكروسكوپ.
مرحله دوم: نظم دهی

 
مرحله بروز دادن فعالیت های ذهنی ارزشیابی از خود، هم از نظر فعالیت های فكری و هم از نظر فعالیت علمی است، فعالیت های فكری مربوط به یافتن راه حل ها و گزینش شیوه كار و شكل دادن نگرش خاص به موضوع و بررسی پیش نیازها است .


تهیه نقاشی و كلاژ برای نشان دادن نوع باكتری و از طریق آن نوع بیماری و انجام آزمایش كشف میكروب، مقایسه باكتری ها و میكروب ها و در جستجوی تعاریف برای میكروب ها و ویروس ها .
مرحله سوم: ارزشیابی

 
معلم دانش آموزان را وادار می كند تا درباره ی یادگرفته های خود قضاوت كنند و از آنان خواسته می شود عملكرد خود را ارزشیابی كنند.

 
دانش آموزان: برای فعالیت های مفید و مضر باكتری ها چند مثال می آورند :


- تفاوت ساختمان باكتری و ویروس را شرح می دهند و خصوصیات هر یك را از نظر ساختار و فعالیت حیاتی شرح می دهند.

 
- آزمایشی برای كشف میكروب ها طراحی می كنند.

 
- طرز تولید مثل باكتری ها و ویروس ها را با رسم شكل نشان می دهند.


- نمونه هایی از آغازیان را جمع آوری و مشاهده می كنند.

معمولا با توجه به وقت کلاس و تعداد زیاد دانش اموزان هر کلاس مرحله سوم این روش به زنگ بعدی موکول می شود که فرصتی نیز برای دانش آموزان فراهم می اورد تا فعالیت های خارج از کلاس خود را نیز در مرحله ارزشیابی نشان دهند.

منتظر نظرات شما هستم....



dispensary
دوشنبه 7 اسفند 1396 07:26 ب.ظ
سلام، این آخر هفته برای حمایت از من خوب است، از این لحظه من
من خواندن این قطعه آموزش عالی از نوشتن در اینجا
خانهی من.
tropical wars cheats
چهارشنبه 27 دی 1396 11:58 ب.ظ
سلام، البته این پاراگراف در حقیقت دلخراش و
من چیزهای زیادی درباره وبلاگ نویسی آموخته ام. با تشکر.
imvu free credits
دوشنبه 13 آذر 1396 06:07 ب.ظ
من از طریق پسر عموی من این وبسایت را توصیه کردم. من دیگر مثبت نیستم که آیا این ارسال با استفاده از او نوشته شده است، زیرا هیچ کس دیگر چنین تقریبا تقریبا مشکل من را درک نمی کند.
تو فوق العاده ای! با تشکر!
How can you heal an Achilles tendonitis fast?
دوشنبه 27 شهریور 1396 08:57 ب.ظ
I am really inspired along with your writing abilities as smartly as with the structure on your weblog.
Is this a paid subject or did you modify it yourself?
Anyway stay up the nice high quality writing, it is uncommon to look
a nice weblog like this one nowadays..
Melva
دوشنبه 9 مرداد 1396 10:00 ب.ظ
Hi! I could have sworn I've been to this site before but after going through some of the posts I realized it's new to
me. Anyways, I'm certainly happy I discovered
it and I'll be book-marking it and checking back often!
std screening
یکشنبه 4 تیر 1396 11:52 ب.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که
صدایی مناسب ابتدا آیا واقعا نشستن درست با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع موفق به من مؤمن اما تنها
برای بسیار در حالی که کوتاه.

من هنوز کردم مشکل خود را با فراز در منطق و شما خواهد را
سادگی به کمک پر کسانی که معافیت.

اگر شما که می توانید انجام من را قطعا بود در گم.
Nannie
سه شنبه 26 اردیبهشت 1396 04:20 ق.ظ
Ahaa, its good discussion concerning this article at this place at
this web site, I have read all that, so at this time me also commenting
here.
sherrilhrcka.weebly.com
جمعه 22 اردیبهشت 1396 12:16 ق.ظ
Spot on with this write-up, I actually feel this site needs a lot more attention. I'll probably be back again to
read more, thanks for the info!
BHW
دوشنبه 28 فروردین 1396 05:58 ق.ظ
Spot on with this write-up, I absolutely think this web site needs far more attention.
I'll probably be returning to see more, thanks for the advice!
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 09:49 ق.ظ
Way cool! Some extremely valid points! I appreciate you penning
this article and the rest of the site is very good.
Mina
چهارشنبه 27 اسفند 1393 07:04 ب.ظ
سلام دوست عزیز
سه سایت رمان درست کردم واسه علاقه مندان به رمان و کتاب
اگه دوست داشتی بیا و از مطالب سایت استفاده کن
اگه هم دوست داشتی سایت ما رو لینک کن
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر


نقد کتاب the effect of interactivity in e-learning system چهارشنبه 16 آبان 1397
وبینار با موضوع استانداردهای آموزشی سیستم های یادگیری الکترونیکی یکشنبه 13 آبان 1397
"نشست‌های نقد آگاهانه کتاب " ناک 2 جمعه 30 شهریور 1397
برگزاری کارگاه ساخت آزمون های دیجیتال در دانشگاه شهید بهشتی چهارشنبه 2 خرداد 1397
نقد کتاب شبکه ای شدن؛ سیستم عامل اجتماعی جدید با همکاری خانه کتاب در دانشگاه شهید بهشتی تهران چهارشنبه 29 فروردین 1397
به بهانه سال نو: سندروم اهداف کهنه در سال نو چهارشنبه 1 فروردین 1397
دوازدهمین کنفرانس یادگیری الکترونیکی ایران در دانشگاه تهران یرگزار گردید دوشنبه 21 اسفند 1396
سمینارها و کارگاههای گروه یادگیری فناورانه دانشگاه شهید بهشتی تهران سه شنبه 8 اسفند 1396
قبل از انتشار عکس فرزندتان در فضای مجازی، به آینده‌اش فکر کنید جمعه 22 دی 1396
نسل دیجیتال از نظریه تا واقعیت یکشنبه 28 آبان 1396
فایل های آموزشی نرم افزارهای گروه مایکروسافت آفیس (word+ powr point +excle+access) شنبه 27 آبان 1396
ائتلاف خانه و مدرسه علیه بچه ها / زمان تغییر فرا نرسیده است؟! چهارشنبه 21 تیر 1396
یادگیری معکوس چهارشنبه 14 تیر 1396
آموزش مسائل جنسی به کودکان شنبه 2 اردیبهشت 1396
کارگاه آموزشی بکارگیری نرم افزارهای تولید محتوای دیجیتال سه شنبه 17 اسفند 1395
لیست آخرین پستها